STUDY ON THE STATE OF THE RWANDAN MEDIA AFTER
1994 - SUMMARY

PREFACE

This summary, which, above all, should be brief and concise, basically recaptures,
section by section, issues dealt with in the study and research report. The ideas, events
and their analyses follow in a logical and chronological manner identical to the original

text.
Being a summary, its contents are obviously not exhaustive and it is therefore important

for readers to refer to the final report.

NOVEMBER 2006



Background

From 16" to 24™ September 1994, a Reporters sans Frontieres investigation team
headed by Jean-Pierre Chretien took stock of the damages inflicted on the Media
and produced a report entitted Rwanda: Medias de la haine ou presse
democratique [Rwanda: Hate Media or Democratic Press]. This document is an
important reference in the drafting of the first part of the study, which contains
detailed descriptions on several points, inter alia:

1. Human Loss

Forty-nine Rwandan journalists out of a total number of over hundred were killed
between 6™ April and 30" July 1994. The list of their names, updated in September
1995, is annexed to Rwanda: Medias de la haine ou presse democratique. Their
colleagues of the Hate Media who played an ill-fated role in their deaths carried on
with their work in refugee camps, especially in Zaire.

2. Damage to Property

In addition, the Reporters sans Frontieres team made an inventory of the vast
network of media and print houses, which, in 1990, was quite impressive and
encouraged the blossoming of newspapers in 1990 to 1991. The Reporters sans
Frontieres investigation team noted that the situation was in complete chaos. In this
case, the damage was inflicted not only on the equipment but the technical staff as
well. In the team's opinion, it was better to train journalists as soon as possible
rather than rebuild the media infrastructure. It recommended emergency assistance
to equip the editorial rooms and pressrooms. This was all the more urgent as the
Hate Media was already at work in the refugee camps. At the end of September
1994, Radio Rwanda was on air a few hours a day and Le Tribun du Peuple and
later on Rwanda Rushya and Le Messager were published.

Rehabilitation of the Media

Thanks to assistance from former employees of Radio Rwanda and Radio Muhabura
journalists, ORINFOR was able by and large to resolve the problem of human
resources.

Immediately after the liberation of the country in July 1994, UNESCO drew up an
emergency plan centered at the same time on the educational system and the mass
media with special emphasis on the private press.

For UNESCO, the press organs that played an ill-fated role in the destruction of
Rwanda could also contribute to the reconstruction of the country. In due course, other
bilateral or multilateral partners of Rwanda joined the UNESCO initiative for the media.



The UNESCO launched project, dubbed RWANDA MEDIA, was divided into 6 parts:

- training: a series of training programs meant for media Directors, news editors,
journalists and technicians;

- logistic support for the setting up of a media self-regulatory autonomous body
and a review of the Media Law;

- rehabilitation of the ORINFOR printing office whose facilities should also be
used by the private media,

- establishment of a media center to serve as a meeting and work place for
journalists;

- management of an emergency fund to assist the ailing private media;

- Sensitization campaigns for peace, tolerance, human rights, gender issues, etc.
These campaigns were also meant for those in the Rwandan refugee camps.

In conclusion, even though the UNESCO programs contributed to the rebirth of the
national media, they had a lukewarm effect because not enough time and resources
were devoted to the rehabilitation exercise.

Legal Framework

The study outlines the legal texts governing the media during the transitional period from
1994 to 2003.

The legal texts which governed the activities of the media during that period are the
following:

- The Arusha Peace Accords of 04/08/1993;

- The Constitution of 10 June 1991;

- The RPF Declaration of 17 July 1994;

- The Memorandum of Understanding between the political parties of 24 November
1994.

We have noted that in the four texts constitutive to the Basic Act, which governed the
transitional period, only the 1991 Constitution, in its article 18, which was not replaced,
expressly refers to freedom of opinion. The Constitution of 10"June 1991, on its part is
recognized for the principle of the rule of law that it refers to by the RPF declaration of
17 July 1994. The Memorandum of Understanding between the political parties on the
establishment of national institutions only mentions the promotion of a democratic
culture. It is nevertheless important to note that with regards to this memorandum of
understanding the political parties endorsed the RPF declaration which recognizes the
rule of law and therefore implicitly press freedom, which go hand in hand.



At this juncture, one can also recall the provisions of international instruments
signed by Rwanda, inter alia the Universal Declaration of Human Rights (Art. 19,
29, para. 2) as well as the African Charter on Hurnan and Peoples Rights (Art. 9).
The 1991 Constitution is both incomplete and inaccurate with regards to these
international provisions on which it is based. The Act of 15 November 1991 partially
filled the omissions noted in the June 1991 Constitution.

The study compares Article 2 of the Rwandan legislation of 15 November 1991 with
Article 9 of the African Charter on Human and Peoples Rights and Article 10 of the
European Convention on Human Rights. This comparison highlights the omissions
in the Rwandan legislation, which nevertheless represents great progress compared
to the previous legislation.

On 1% July 2002, the Act of 11 May 2002 was published in the Official Gazette. This
Act replaces the Act of 15'™ November 1991, which governed the activities of the
media up to the time of promulgation of a new legislation that conforms to the
provisions of the Constitution adopted through referendum on 4" June 2003.

The study also includes a table (p.25 onwards), which illustrates the Media Acts of
19™ November 1991 and 11'" May 2002. This table gives readers the opportunity to
analyze these two pieces of legislation. Finally, the study also highlights the need to
adapt the media legislation to the relevant articles of the new constitution, with
particular emphasis on the High Council of the Press (HCP) and the Code of
good practice for Journalists and the Media in Rwanda.

By way of conclusion, one can state that the legal framework for the media does
exist and even though there is room for improvement, it is playing a decisive,
albeit hesitant role.

GENERAL STATE OF THE RWANDAN MEDIA

Inventory of Media Houses

After the genocide, there was a gradual rebirth of both the public and private
press. The State press was represented by La Nouvelle Reléve and Imvaho
Nshya whilst the Catholic confession was represented by Kinyamateka and
Dialogue (transferred to Belgium by a part of its editorial team during the
genocide, whilst another part of the team took the initiative to bring it back to
Kigali in 2004). In reality two different versions which are different in substance
and form are edited in Brussels and Kigali and the two groups are constantly at
loggerheads.

There was a progressive rebirth of the private media with old and new
newspapers but these were published irregularly. In addition to the national state
radio, other local or foreign private radios received authorization to broadcast.
Refer to pages 42 - 49 for the list of such radio stations and other useful



information. Finally in pages 50 to 54, the study analyses the criteria of
identification and location.

Thanks to the analysis of these criteria, one could deduce that the periodicity of
most of these newspapers was particularly irregular whilst their staff was
inadequate and lacked the required professional training whilst their editorial stance
was nearly exclusively political. In addition, their circulation is generally very low and
most of them do not have a professional address.

Organization and Management of Media Houses

With regards to organizational matters, one could see that the investigations conducted
show that Rwandan media institutions are established based on personal and even
sentimental relationships.

In most cases, a group of friends are behind the establishment of a newspaper or radio
station. They form the hard core which is then joined by other relatives, acquaintances
and friends of friends. However, one notices that with difficulties never far away, the
initial competition dampens after a few months and generally speaking, the initial
friendship is not sufficient anymore to make the project viable. It is therefore at the very
inception of the project that one should be on one's guard against mistakes which might
one day signal an early demise of the newspaper or radio station.

Recommendation

The Ministry of Information has to ensure from the outset that the media has a
professional base, which is capable of bringing together a team where everyone accepts
to perform a specific duty which suits his professional qualities. This should happen
under clearly defined working conditions be it in the editorial, technical, administrative or
management fields.

In a nutshell, from the onset, the following 3 factors determine the fate of a young media
enterprise:

- The organizational capacity;
- The business plan; and
- The know-how.

Thus, for the long term, the viability of the media enterprise shall depend on the initial
investment made in terms of human, financial and material resources by its promoters
on the one hand and on the firm commitment of its staff with the required know-how on
the other.



Work Methodology of the Media

Three main reasons explain most of the bad service delivery of the Rwandan media:

1- The professional competence of the journalists which is adjudged to be
below standard;

2- The lack of financial resources and high performance technical equipment
that would enable the media, especially the private media, to produce high
quality reports;

3- And, with regards to the State media, the fact that they strictly stick to the
views of the government.

Among the shortcomings noted in the written media, one can state: unverified, biased
or controlled information; offensive tones, insults, the displayed superposition of
politics over journalism, the mixture of journalistic genres, rumors, self-censorship and
shortcomings due to the fact that brief news items are given undue importance when it
comes to the substance. With regard to the form, there are cases of wrong spellings or
grammatical errors in the articles, the articles not being proofread deliberately, the
page layout and eccentric illustrations. With regard to radio and television, the team
noted that in most cases newscasters speak in a monotonous tone, have a penchant
for excessive development with superfluous details, adopt a conformist attitude vis-a-vis
the interviewee during unnecessarily long debates which make audiences lose interest
and the fact that the programs are not accorded the same importance (national and
international news, magazines).

The use of satirical cartoons

This study intends first and foremost to provide an historical background on the use of
satirical cartoons in the Rwandan media. The use of caricature, in particular, resulted
from the circumstances of the civil war and genocide during the first half of the last
decade and, therefore, in an atmosphere of ethnic hatred and the propagation of anti-
establishment ideology. Immediately after the 1994 genocide and with the return of
peace, the local media, by and large, revived their tradition of educating the masses and
initiating good governance through caricature and cartoons.

Level of professional training of journalists

From the onset, it was imperative in preparing the summary to define the work of the
journalist and his status within the various legislations. We then appraised the level of
professional training of journalists in Rwanda with particular emphasis on the EJC and
compiled a summary table thereon (pages 116-117).



Finally, by essentially highlighting the very serious shortcomings within the Rwandan
media, we hoped that the Ministry of Information permanent vocational training project of
Kigali, dubbed on-the-spot apprentice, shall fill the gap, at least partially, of the
requirement of vocational training currently being implemented in Rwanda.

Main breaches to press freedom

This part is a follow up to and supplements the section on the legal framework
governing the exercise of press freedom in Rwanda highlighted previously.

We have given concrete examples of the limitations acceptable with regards to the
Rights of the media in Rwanda and have indicated the limitations on the exercise of
press freedom put in place in violation of legal procedures which are generally seen or
could be seen as a breach of press freedom. We then analyzed the following four
situations (seizure of newspapers, arrest and detention of journalists without trial; lack
of access to sources of information and quasi censorship or attempts at censorship)
and gave three concrete examples: Issue nos. 21, 155 and 18 of Rushyashya
Umuseso and Umuco respectively which were seized.

In view of cases of arrest and detention of journalists, lack of access to sources of
information, censorship or attempts at censorship, etc, we arrived at the general
conclusion that, even though our research in this field is not yet finalized, the 2004
legal reforms in favor of the Rwandan media and the work of the High Council of the
Press (HCP) were crucial but that another stage remains to be attained as developed
later on in this summary.

Main violations of professional ethics by the media

This sub-section highlights in a detailed manner what is referred to in 2.3. According to
the report, the main violations of professional ethics by the Rwandan media can be
classified in 4 categories:

- Disparagements for political ends and defamatory and libelous reasons;
- Insults and other offensive language;

- Unfounded and serious accusations;

- Violation of political morals and campaign for the depravity of morals.

The main violation is the use of anonymous sources, a quasi general practice within
the Rwandan private media.

It is very rare for a newspaper editorial, even within the international press, to be
finalized without the resort to anonymous sources and there are no indications that
things will change. But there is need to ask one important question: do Rwandan
reporters and editors in-chief manipulate information thereby violating the use of
anonymous sources as spelt out in the various accusations leveled against them? Our
report has shown that these accusations are founded (pages 133 - 137) thanks to
several investigations conducted which are not buttressed by actual events. However,



the practice of manipulation and the conflicts it leads to continues to remain a
substantive problem for the profession of journalism in Rwanda.

Whatever the case may be, information sources which need to remain anonymous
should be treated with utmost caution by the media.

In this sub-section, we have placed particular emphasis on indecent assault and
indecent behavior which is attaining its highest level with a media institution at least in
Rwanda and which, for skeptical readers, is a reality. Such indecent assaults and
behavior are numerous and run the risk of nullifying gains recorded in this matter at the
very moment when the world campaign against the HIV/AIDS pandemic is at its height.
However, in this regard, there is by and large the need to counter any principle aimed at
this-information.

Audio Visual sector

At the beginning of this summary, we have shown how, despite its late entry into
Rwanda, the broadcasting sector experienced rapid expansion by ensuring the survival
of the oral tradition especially in the rural areas of the country. This situation in due
course also favored the remarkable upsurge of the private broadcasting sector which
really blossomed after the country was liberated in 1994, following the promulgation of
the 2002 law on the freedom of the media and the establishment of the High Council of
the Press (HCP) in 2003.

With regards, in particular, to the remarkable expansion of private radios, the report
underlines that their success is apparently linked to their interaction with the public on
the one hand, and the fact that they are not answerable to the official authorities on the
other. However, in reality, they have been criticized in some quarters.

In addition, the report also highlights the main demands made by the owners of private
radio stations, namely:

- The abolition of some taxes;

- The establishment of a subsidy fund for the operation of private radio stations;
- Aregulatory mechanism for the sharing of the sites and infrastructure;

- Preferential treatment for all local electronic medias,

- Equal distribution of the frequencies;

- Downward review of the frequency licenses, etc...

On another plane, the report attempts to highlight the slow pace of development of the
Rwandan national television (TVR) which, even today, is not functioning at full capacity and
its planned expansion to touch the majority of the population, especially those in the rural
areas, remains uncertain.



STRUCTURAL OBSTACLES TO MEDIA BROADCAST

Among the factors hampering media broadcast in Rwanda, we have underscored the
importance of oral tradition; the existing high rate of illiteracy despite remarkable efforts on
the part of the government of national unity in that field for more than a decade; the
malfunctioning of the distribution circuits and, in our partial conclusion, we took stock of the
readership in the rural areas which is a particularly sensitive exercise and we concluded by
acknowledging that there is need to reorganize the media distribution channels given that
the ones that existed before are inefficient.

Whilst waiting for a special study to come up with a final solution, the provisional model
proposed would be for several publications to come together as one association with a
single distributor, which will significantly reduce the volume of distributions costs.

INTERPRETATION OF THE RESULTS OF THE INVESTIGATION

In order to better respond to the expectations of the beneficiaries of the report, we have
drawn up a questionnaire which respects the standards in social science research. The
guestionnaire was submitted to a sample of 100 persons from various socio-professional
backgrounds. Refer to annex 5, Interpretation of the Results of the Investigation,
specifically at the fourth part of the report, which contains clarifications and comments on
the questionnaire as well as the conclusion.

CAPACITY BUILDING OF THE HCP TO ENABLE IT ACCOMPLISH ITS MISSION OF
REGULATING THE RWANDAN MEDIA

This part develops the central theme of the assignment which was to strengthen the
operational capacity of the HCP. This study comprises four parts: introducing the HCP, its
directives and main achievements; some critical observations on the HCP by its partners,
inter alia the private press, and recommendations.

On page 167 the report states that the HCP has made <<remarkable progress>> by
proposing, on 16 December 2004, a draft amendment to the media act whose shortcomings
are highlighted in the report.

One would expect that if the amendment is endorsed by the Parliament, RCP's efficiency in
regulating the media will be enhanced and its independence assured. The authors of the
Study and Research on the State of the Rwandan Media after 1994 are of the opinion
that despite its young age (3 years) the activities of the HCP are generally positive.



PROSPECTS FOR IMPROVING THE WORKING ENVIRONMENT OF THE RWANDAN
MEDIA

After having outlined the situation of the media in the political, economic and cultural fields,
the report adopts a general approach to put in place mechanisms to foster the development
of the independent and pluralist media in Rwanda and also indicates the organs that are
specifically concerned. The report further suggests:

1.

The relational interdependence between the afore-mentioned sectors with the
profession of journalism (multi-sectorial collaboration);

The need to provide financial and material support to media executives and to
strengthen the capacities of the existing media associations (the State, Ministry of
Information and donors);

Tax exemptions on equipment and inputs of the media industry as well as
exemption on the products and property imported by the printing presses (State);

The need to establish in the capital city, a permanent vocational training center
which is ongoing (Ministry of Information and EJC);

The need to establish reading centers in the rural areas, including the most
remote areas of the country, to ensure access by all citizens to media
publications (Ministry of Information);

The promulgation of an act governing free access to information and equal
treatment for all medias without discrimination; since the private media is of the
opinion that sometimes it is unjustly discriminated upon (State, Ministry of
Information, HCP);

The establishment of a media support fund (State, Ministry of Information, HCP
and donors).

Therefore, in the eyes of the members of the mission, press plurality will become a
reality, holistic and respected when all the medias are treated on the same footing by the
public authorities and when the medias touch the whole public opinion and represent
the public in its entirety and not only a handful of privileged citizens, the happy few so
to speak.

10



CONCLUSIONS AND RECOMMENDAIONS

In conclusion, the report once again salutes the memory of the martyrs and pioneers of
the national media who were killed during the 1994 genocide, takes stock of the
various stages and reviews in summary the partial conclusions arrived at by the
various parties on the following main themes:

1. The issue of professional ethics;
2. The material and financial situation,
3. Formal and informal vocational training.

The evaluation as outlined, even though it is severe, does not however aim to skip the
progress achieved since 1994 especially in matters of press freedom and the
spectacular expansion of licensed newspapers and radio and television stations.

Without Rwanda being a haven of the right of free speech, the reality is that no one in
this country is currently being harassed for the sole reason that he contradicts the
government in radios or newspapers. Change is therefore crucial and it is beneficial to
our country in so far as we do not adopt extremist postures by violating press freedom
and public opinion, as we were able to underscore during this study.

However, on the other hand, one is faced with a distressing reality: in particular the
fact that to date, there is only one local media house which publishes a daily, The New
Times. There is also the harsh reality of the perception of the low level of
professionalism of Rwandan journalism or, as we have already indicated, the
deplorable situation experienced by men and women of the local media, whilst the
important issue here is for all and sundry to earn their living and that of their relatives
which should be accomplished at all costs and not compromised. The report then
highlights 10-point recommendations, which is the ultimate objective of the study and the
research exercise that was conducted, and at the end, we conclude with a message of
hope, despite the extent of the problems underscored, of resolving them on the short or
medium term.

By: Jean-Baptist RUCIBIGANGO
Consultant

11



	STUDY ON THE STATE OF THE RWANDAN MEDIA AFTER
	1994 - SUMMARY
	PREFACE
	NOVEMBER 2006


	Background
	Legal Framework
	GENERAL STATE OF THE RWANDAN MEDIA

	Organization and Management of Media Houses
	Recommendation
	The use of satirical cartoons
	Level of professional training of journalists

	Main breaches to press freedom
	Audio Visual sector
	INTERPRETATION OF THE RESULTS OF THE INVESTIGATION


